Vi arbejder i øjeblikket på et nyt website og beklager eventuelle problemer med det nuværende site.

Sommer

Sommer

1. Sommerhud

Tag korte, kølige bade, så undgår du at udtørre huden. Plej din hud med fugtighedscreme umiddelbart efter badet. Husk at beskytte din hud rigtigt under den skrappe sommersol. Smør kroppen ind senest 5 minutter efter badet, så holder huden bedre på fugtigheden. 


2. Beskyt huden godt

Husk at beskytte din hud rigtigt under den skrappe sommersol. Det kan ikke siges ofte nok. Smør kroppen ind i solcreme, hver gang du har været i vandet, og ophold dig ikke i solen mellem kl. 12 – 15, hvor solen er stærkest. Du skal bruge én håndfuld solcreme til en voksen krop. 


3. Forbrændt af solen 

Hvis uheldet alligevel har været ude og du eller dine børn er blevet forbrændt af solen, er det vigtigt at behandle huden hurtigst muligt. Har du ikke en aftersun-lotion, kan du hælde kold mælk i en forstøver og spraye den forbrændte hud én gang i timen. Mælkesyren beroliger huden og den kolde mælk dulmer rødmen. 


4. Børn og creme

Børn er ikke så vilde med at blive smurt ind i solcreme, så forsøg at gøre det til en hyggelig stund. Sæt god musik på, lav ”leopard”-pletter med cremen på huden og start altid med at smøre de steder, hvor barnet godt kan lide det.  Lad gerne dit barn hjælpe til på let tilgængelige steder, som fx arme, ben og kinder. Solcreme er en god vane, som er vigtig at lære i en tidlig alder.

 

5. Vådservietter til turen

Medbring vådservietter uden parfume og farve, når I skal på tur i ferien. Vådservietter kan bruges til alt fra at vaske snavs af til at kølne ansigtet på en varm sommerdag - og så er de super gode, når der hverken er vand eller sæbe i nærheden. Husk at kigge efter Astma-Allergi-mærket, så du minimerer risikoen for hududslæt.  

  

6. Smukke sommerben

Sommer og sol er lig med bare ben – og helst uden for mange hår. For at irritere huden mindst muligt, når du barberer dig, skal du exfoliere huden først, så de døde hudceller fjernes. Husk at barbere dig med hårets retning, så du irriterer huden mindst muligt og afslut med en god fugtighedscreme uden parfume og farve.


7. Rigeligt vand

Det kan næsten ikke gentages for ofte: Husk at drikke vand, især når det er varmt. Et voksent menneske skal drikke min. 6-8 glas vand om dagen. Det eneste, som kroppen har mere brug for end væske, er ilt. Hvis din hud ikke forsynes med nok væske, mister den sin elasticitet. Det kan du selv teste ved at løfte op i huden på din hånd. Den skal gerne trække sig tilbage med det samme, når du slipper.


8. Væk med is pletterne 

De fleste børn - og voksne - elsker is. Men is og chokolade pletter. Du kan dog nemt fjerne sporene fra is spiseriet ved at gnide lidt opvaskemiddel på pletten før vask – og derefter vaske med et godt vaskemiddel til maskinvask. Og husk, at det er en skrøne, at vaskemidler med parfume vasker bedre. De Astma-Allergi mærkede midler er mindst ligeså effektive.  


9. Spar på makeuppen 

Der er ingen grund til at bruge overflødig make-up om sommeren, når den naturlige glød stråler. Brug derfor sommeren til at skåne din hud for unødvendig kemi. Husk selvfølgelig stadig en god fugtgivende creme og solcreme, når du er ude i solen. 


10. Fjern svedskjolderne

Efter nogle varme sommerdage har din yndlingsbluse måske fået nogle kedelige svedskjolder. Det kan du nemt fjerne med husholdningseddike. Læg tøjet i ren husholdningseddike og lad det i et par timer Vask derefter tøjet som vanligt med et allergimærket vaskemiddel.


TOP